Borderlands 3 review: de derde keer is een hele klus

Gepubliceerd door Meneer Groot op

Borderlands 3 Calypso Twins

Spelers die gewoon meer Borderlands willen, zullen waarschijnlijk blij zijn met Borderlands 3.

Cudo Miner

De game levert zeker meer Borderlands op, hoewel niet veel anders. Borderlands 3 voelt als een schaduw van Borderlands 2, en meer van hetzelfde is een teleurstelling voor een franchise die zo verfrissend en opstandig voelt.

BORDERLANDS WEET WAT HET IS, MAAR NIET WAT HET WILT

In Borderlands 3 heb je wederom een ​​bijna onbeperkte reeks wapens om te verzamelen, verkopen en gebruiken in een gevecht, wat elke pick-up mogelijk opwindend maakt. Het vinden van een pistool met een unieke of plezierige verzameling modificaties en vaardigheden is een van de grootste geneugten van de serie.

Je hebt een gestileerde, cartoonachtige wereld waarin de rijken en machtigen egocentrische, kwaadaardige eikels zijn. En er is een punk rockachtig wantrouwen van regels en autoriteit van iedereen.

Deze wereld en zijn wapens zijn ontworpen om het beste te genieten met vrienden. Net als bij de voorgangers van Borderlands 3, is het gemakkelijk om maximaal drie vrienden uit te nodigen om iedereen en alles wat je ziet te fotograferen. De luide, nihilistische achtergrond van de franchise is altijd een speeltuin geweest waarin je iedereen kunt vermoorden en de nummers zien stijgen.

Borderlands 3 Characters
Borderlands 3 Vault Hunters

Borderlands 3 introduceert vier nieuwe Vault Hunters met nieuwe vaardigheden en nieuwe, diepere vaardighedenbomen om op te bouwen en te verkennen terwijl je speelt.

Ik ben persoonlijk een grote fan van Moze, wiens ultieme vermogen een lopende tweebenige mech oplevert die kan worden aangepast met een verscheidenheid aan wapens. Zane is een huurmoordenaar met drones en een inzetbare hologramachtige kopie die de vijand kan verwarren en aanvallen, terwijl FL4K een robot is die een van de drie huisdieren kan oproepen om met hen te vechten. Ten slotte is Amara een sirene met een verscheidenheid aan telekinetische technieken waarmee ze vijanden met een psychische vuist kan grijpen of ze kan laten vliegen door op de grond te beuken.

Elke Vault Hunter wordt geleverd met drie vaardighedenbomen, zodat je upgrades kunt mixen en matchen terwijl je een niveau hoger gaat om aangepaste uitrustingen en speelstijlen te maken, of gewoon plezier hebben met je vaardigheden.

Vreemd genoeg vond ik de krachten aangenamer dan de wapens, die deze keer … prima zijn? De wapens die rondrennen, vijanden aanvallen en opblazen, voegen een beetje frisheid toe, maar elk Borderlands-spel heeft een enorme variëteit aan vuurwapens.

Borderlands 3 Guns with Legs
Borderlands 3 Guns with Legs

Gearbox heeft het hier niet geweldig gemaakt; alles is gewoon een nieuw soort iets anders, geleverd op de verwachte manier. De wapens zijn leuk en gevarieerd op dezelfde manier als in de vorige spellen. Nogmaals: niet meer, niet minder.

Maar de karaktervaardigheden voelen interessanter omdat ze wat complexiteit bieden. Ik heb genoten van strategieën met vrienden terwijl ik de Vault Hunter upgrade om elkaar aan te vullen. Je kunt ook je personage voor een kleine vergoeding respec- teren als je met verschillende builds wilt experimenteren, of een Vault Hunter opzetten op een manier wanneer je alleen speelt en op een andere manier wanneer je met anderen speelt.

De nieuwe Vault Hunters zijn een van de beste onderdelen van Borderlands 3, zowel wat betreft het spel zelf als wat betreft de interactie van fans met de serie. Gearbox heeft cosplay-gidsen voor elk op de officiële site. Het enthousiasme van fans voor nieuwe personages heeft de franchise het afgelopen decennium doen gedijen, zelfs zonder regelmatige nieuwe releases. De ontwikkelaars weten wat ze doen.

Borderlands 3 Calypso Twins
Borderlands 3 Calypso Twins

Maar als Gearbox met de Vault Hunters zelf slaagde, struikelde het met de schurken van het spel: Troy en Tyreen, die de Calypso Twins worden genoemd. Ze worden gepresenteerd als YouTubers van de toekomst, waardoor kijkers eraan worden herinnerd “leuk te vinden, te volgen en te gehoorzamen” tijdens hun uitzendingen, en ze zullen alles doen wat nodig is om controle over de Vaults te krijgen.

Het probleem is dat ze gewoon zo saai zijn! Borderlands 2 had Handsome Jack, een schurk die werd geschreven en gedroeg als een walgelijk, hatelijk stuk stront. Het was geweldig! Hij deed zoveel vreselijke dingen puur uit arrogantie of wreedheid, en had er zoveel plezier in, dat ik niet kon wachten om hem te vernietigen.

De Calypso Twins … niet. Het feit dat ze de media voor hun eigen doeleinden manipuleren wordt snel vergeten na de eerste paar uur spelen, en in plaats daarvan worden ze spottende, vergeetbare slechteriken die weinig toevoegen aan de game.

Borderlands 3 Lilith the Firehawk
Borderlands 3 Lilith the Firehawk

Zelfs terugkerende personages, zoals Ellie en Lilith, voelen slap. Ik herinner me zoveel innemende mensen uit Borderlands 2, maar zowel de terugkerende cast als de nieuwe achtergrondpersonages worstelen om enige indruk te maken in Borderlands 3. Karakterisering in Borderlands 2 werd vaak afgehandeld door de acties van een personage of zelfs in de missiestructuur zelf, maar in dit spel zullen mensen je eerder vertellen wie ze zijn in plaats van je te laten zien. Als iemand slecht is, laten ze je dat weten. Als iemand van auto’s houdt, daar gaan ze het over hebben. Het is allemaal heel bot, waardoor er weinig ruimte is voor de verbeelding van de speler.

De vreugde van Borderlands 2 in vergelijking met Borderlnads 3 is moeilijk te vinden. Wat overblijft is een fotokopie van Borderlands 2 waarbij de aandacht voor detail mist in Borderlands 3.

Borderlands 3 missies en creativiteit

Een gebrek aan creativiteit is ook schadelijk voor het missieontwerp van Borderlands 3, dat grotendeels is gereduceerd tot ergens naartoe gaan, een paar mensen doden, iets verzamelen en dan terugkeren. De missies voelen uitgestrekt aan op gekke manieren, alsof ze de lengte van het spel willen opvullen; zelfs eenvoudige taken worden vervelend gemaakt door hoeveel subtaken en verzamelobjecten er als druk werk in worden gegooid. Er zijn weinig of geen memorabele decorstukken of verrassingen. In plaats daarvan ben ik gefrustreerd door alle hindernissen die voor me liggen terwijl ik blijf proberen daar iets te vinden om het aan iemand hier te overhandigen.

Borderlands Art
Borderlands Art

In een missie die me door een willekeurig personage wordt gegeven, is het mijn taak om de persoon te doden die haar familie heeft vermoord – alleen weet ze niet wie het heeft gedaan, en twee mensen claimen verantwoordelijkheid. Dit is een geweldige opstelling, toch? Beide vijandelijke personages staan ​​op dezelfde plek, dus ik vermoord een van hen; de quest giver vertelt me ​​eigenlijk dat ik een munt kan omdraaien. Met de daad gedaan, heb ik gehoord dat de missie voorbij is. Als ik terugkom, vertelt het personage me dat ze van gedachten is veranderd en dat ik de andere persoon ook moet doden. Dus moet ik natuurlijk teruggaan, de andere slechterik doden en dan een derde keer met de quest giver praten. De complicatie is niet gebaseerd op karakterisering of een grap; er is geen reden om er te zijn. Het is gewoon vervelend.

Zoveel missies zijn even saai, tot een verbijsterende graad. Een vroege zoektocht vraagt ​​me om iemand te redden uit een martelkamer met virtual reality, waardoor ik enthousiast ben over het zien van een martelkamer met virtual reality. Zeker in een spel als Borderlands, toch? Dat gaat creatief en interessant zijn, toch? Ik sta op het punt om wat wilde shit te zien.

Het blijkt dat “virtual reality” gewoon betekent dat een groen filter over alles wordt geplaatst. Ik beëindig de missie in hetzelfde gebied waar ik eraan begon, behalve dat alles nu minder levendig en interessant is dan een minuut geleden.

Borderlands Scooter
Borderlands Scooter

CATCH-A-RIDE, OFF-PLANET

Een van de veelbelovende veranderingen in Borderlands 3 is de mogelijkheid om de planeet Pandora te verlaten voor verschillende werelden, maar elk lijkt te worden tegengehouden door de onderliggende technologie van het spel. Geforceerde velden die fungeren als laadschermen breken wat een open-wereld ervaring zou moeten zijn, zoals de serie in het verleden heeft gewerkt. En de nieuwe planeten voelen meer aan als een verandering van het visuele thema dan enige daadwerkelijke uitbreiding van de vorige spellen.

Misschien heeft Pandora een stad of een moeras. Maakt het uit, hoe de gebieden er ook uitzien? Zijn ze anders ingedeeld, of leiden ze tot nieuwe speelmogelijkheden? Het antwoord is altijd nee. Ik had zelden het gevoel dat ik Pandora had verlaten, wat teleurstellend is.

Als alles mechanisch zo lijkt op al het andere, waarom zou je dan de moeite nemen? Dit is misschien wel de grootste game van Borderlands tot nu toe, maar in 2019 voelt elk ontwerp dat een reeks kleine gebieden verbindt via laadschermen claustrofobisch, niet expansief.

De nieuwe planeten klinken alsof ze de grootste toevoegingen aan Borderlands 3 zouden zijn, maar ze veranderen eigenlijk niets anders dan het landschap.

EEN NIEUW BORDERLANDS ZONDER NIEUW

Borderlands 3, als het goed werkt bij de lancering, is een competent spel dat aanvoelt als een redelijk vervolg van de franchise in plaats van een evolutie. Het is hetzelfde algemene idee met nieuwe Vault Hunters, maar met weinig vreugde en gevaar waar ik in Borderlands 2 verliefd op werd.

De franchise voelde zich avontuurlijk. Nu, zonder nieuwe ideeën of concepten, is het weinig meer dan een overblijfsel uit een andere tijd. Borderlands 3 voelt veilig, voorzichtig en, het ergste van alles, zakelijk.

Meneer Groot

Video games have been a common thread throughout my life for many decades, and even today it is still one of my biggest passions. In addition, I am not only delighted to play games and to take a critical look at it, but also to talk about it in a straightforward manner with like-minded people.