Op papier is Anthem een ​​spel dat iedereen zou willen spelen. Het is een splinternieuw sciencefiction-spel van BioWare en het eerste originele IP-product dat het bedrijf produceerde sinds Mass Effect in 2007 werd gelanceerd. Zijn basisprincipe om buitenaardse slechteriken op te schieten in een weelderige wereld met gepersonaliseerde Iron Man-pakken klinkt geweldig leuk in theorie ook. De belofte van Anthem zoals beschreven in E3-trailers en de maanden voorafgaand aan de lancering was echt fantastisch, en het spel slaagt er toch in om op zijn minst een aantal aspecten ervan waar te maken. Anthem slaagt er echter grotendeels niet in om zijn volledige potentieel waar te maken en levert uiteindelijk een ervaring op die nog losser en incompleeter aanvoelt dan de letterlijk incomplete wereld waarin zijn personages het ongeluk hebben te wonen.

Anthem Colossus Javelin 768x432
Anthem Colossus Javelin 768×432

Inderdaad, Anthem heeft te veel problemen om te overwinnen voordat het als een waardevolle en complete ervaring kan worden beschouwd, maar dat wil niet zeggen dat het spel op zijn minst een paar verlossende kwaliteiten in zijn huidige staat heeft. Anthem’s mech-pakken, in de game bekend als ‘Javelins’, voelen precies hoe ze zouden moeten. In deze kleuren is vliegen bijna altijd beschikbaar met een druk op de knop en wordt net zo gemakkelijk geannuleerd. Het maakt niet uit welk type Javelin in gebruik is, er is altijd een bevredigend gevoel van snelheid en controle dat gewoon niet geëvenaard wordt door iets anders dat er is.

De Ranger, Interceptor, Storm en Colossus voelen zich elk op hun eigen manier krachtig. De Scout is in de meeste situaties een robuust werkpaard, dankzij de tussenliggende zweeftijd, ondersteuningsmogelijkheden en raketwerper. De Interceptor is eigenlijk een robotachtige ninja: vijanden raken hard met melee-aanvallen voordat ze behendig wegschieten uit de weg van kwaad. De Storm is een meester in de elementen die het best geschikt zijn om vijanden met statuseffecten te belemmeren en ze af te pakken terwijl ze rond het slagveld zweven. Wat betreft de Colossus, het is eigenlijk gewoon een grote ol’-tank met poten; deze man pakt een schild om schade en extreem zware wapens op te nemen om het met belangstelling af te schaffen. Spelen als een van deze voelt geweldig en Bioware moet worden geprezen om ze zo goed te laten werken.

Anthem Faye 768x432
Anthem Faye 768×432

Bovendien kunnen Javelins worden aangepast naar een mate die normaal niet wordt gebruikt in vergelijkbare games. Stickers, kleuren en zelfs materialen zijn naar eigen goeddunken van de speler, waardoor spelers echt hun eigen look kunnen creëren. De meeste speerwerpen die je tegenkomt zien er redelijk goed uit, een aanvulling op de zeer gedetailleerde en mooie wereld van Bastion. Inderdaad, Anthem ziet er overal geweldig uit en het is dankzij dit dat er uitbarstingen van plezier te krijgen zijn en echte charme te zien is in de wereld en zijn personages. Helaas zijn deze bursts echter zowel kort als klein in aantal. Anthem heeft veel, veel meer gebreken dan functies en ze doen het goed om te voorkomen dat er hier weinig goeds te vinden zijn.

Beginnend met de Javelins, terwijl ze goed controle hebben en zich krachtig voelen, lijkt Anthem gewoon niet te weten wat ze ermee moeten doen. De vlucht wordt beperkt door een afkoelteller en kan slechts ongeveer 45 seconden worden aangehouden voordat de speler moet landen. Water kan worden gebruikt om het af te koelen, maar landingen zullen hoe dan ook vaak worden gedwongen. Dit zou goed zijn, behalve dat de afstanden die spelers moeten afleggen tussen de doelen enorm zijn, dus voortdurend stoppen moet snel oud worden. Verder is er meestal niet veel gelegenheid om gebruik te maken van de mobiliteit van de Javelins in gevechtsituaties. Er zijn een handvol ontmoetingen die spelers in staat stellen te genieten van hun volledige mogelijkheden, maar ze vormen de uitzondering. Meestal is de speler om de een of andere reden geaard.

Meestal is het omdat ze de opdracht krijgen om voor de zoveelste keer op een punt te zitten en te verdedigen tegen golven vijanden. Als dat niet het geval is, dan is ofwel de ruimte te klein om goed gebruik te maken van de vliegmogelijkheden of zijn er gewoon te veel vijanden aanwezig. Verdedigingspunten, het verslaan van golven van vijanden in afgesloten ruimtes, het verzamelen van dingen terwijl het verslaan van golven van vijanden en het neerhalen van een baas vergezeld door golven van vijanden vertegenwoordigen de som van het ontmoetingsontwerp in Anthem, en ze staan ​​bijna nooit toe dat iemand doet wat hij wil kon in hun ongelooflijk coole sci-fi mech-pak. Zachte fotografie en ongelooflijk domme vijand A.I. help het ook niet. Onnodig te zeggen, het ontdekken van dit was zeer teleurstellend. Het was echter niet het meest teleurstellende aspect van Anthem; die eer gaat naar zijn verhaal.

In het beste geval is het verhaal van Anthem verwarrend en in het slechtste geval is het ronduit saai. BioWare probeert aan het begin van het spel spelers kennis te laten maken met hun wereld door een paar goed weergegeven en opwindende tussenfilmpjes, maar deze doen er weinig toe om er echt een in de actie te trekken. Tekens worden geïntroduceerd die nooit meer worden gezien. De Monitor, de belangrijkste antagonist van Anthem, heeft nauwelijks enige aanwezigheid of persoonlijkheid. Hij is gevestigd als gevaarlijk, maar doet nooit iets op het scherm. In plaats van een plot heeft Anthem in plaats daarvan een reeks losjes verbonden gebeurtenissen die gewoon gebeuren.

De game probeert de speler te overtuigen dat belangrijke en opwindende dingen gebeuren door voortdurend te verwijzen naar “General Helena Tarsis” en “The Legion of Dawn”, maar zowel hun betekenis als die van de hoofdrolspeler gaat verloren op de speler omdat ze nooit echt zijn verbonden met wat er gaande is in de huidige tijd. Alle relevante informatie is aanwezig in de “Cortex” lore bank van het spel, maar spelers worden nooit getoond waarom wat ze doen belangrijker is dan de vermoeide oude “the world is at risk!” -Regel. Evenzo is er geen enkel interessant personage te vinden in Anthem. Niet eens een.

Het personage van de speler, ‘de freelancer’, is de meest lege lei die je ooit zou kunnen tegenkomen in een sciencefiction-spel. Elke reactie die ze geven op elk afzonderlijk personage dat ze ontmoeten, komt neer op een sneaky grapje of een vrijblijvende opmerking. Deze persoon heeft geen echte mening over wat dan ook, en voor alle keuzes die spelers in Anthem’s vele saaie gesprekken krijgen, is het onmogelijk om er een voor hen te ontwikkelen. In tegenstelling tot het marketingmateriaal, doen deze keuzes er niet toe en bestaan ​​ze alleen maar als een manier om fans ervan te overtuigen dat ze in feite een BioWare-spel spelen. Verderop wordt er nooit een reden gegeven waarom men zich zou moeten bekommeren om de bewoners van Fort Tarsis. Elke grote en minder belangrijke NPC heeft precies één dimensie en het gebrek aan persoonlijkheid van een ‘freelancer’ laat je altijd voelen alsof ze tegen je praten in plaats van een gesprek met je te hebben. Elk ‘squadlid’ (als ze dat zelfs kunnen noemen) heeft maar één van hart tot hart scène en ze voelen zich allemaal gedwongen. Probeer deze game niet te laten denken dat hij op zijn minst een goed verhaal en interessante personages heeft, want dat doet het zeker niet.

Anthem Boring Loot 768x432
Anthem Boring Loot 768×432

In Anthem ontbreekt ook heel erg aan de buitafdeling, zelfs zo verlammend. Dit spel zou een schietspel moeten zijn, maar de buit is misschien wel de meest saaie buit die je in dit genre kunt vinden. Het oppakken is niet opwindend, omdat het onmogelijk is om te weten wat er werd verzameld tot het eindscherm; de meeste buit bedraagt ​​niet veel meer dan een klein pictogram in de inventaris; pantsering wordt nooit neergelaten en wapens zijn allemaal functioneel identiek. Alle leden van een wapenklasse zien er hetzelfde uit als de rest; alle rariteiten zien er precies hetzelfde uit, afgezien van hun kleurenpaletten en elk wapen lijkt op een versleten stuk rommel. Zelfs zogenaamde unieke wapens ontsnappen hier niet aan. Er zijn een handvol wapens die zich een beetje anders gedragen dan hun leeftijdsgenoten, maar ze zijn verder allemaal hetzelfde. Dit is waar spelers van verwachten dat ze dezelfde drie bolwerken slijpen, want ze vermorzelen Anthem’s tergend onderontwikkelde ‘eindspel’. Op het moment van dit schrijven, heeft het geen zin om met de grind om te gaan buiten het uiteindelijk aannemen van de ‘grootmeester’-moeilijkheden. Dit zijn gewoon hogere moeilijkheidsniveaus die niets doen dat de gezondheid en schade van de vijand in gevaar brengt. Dat is het. Geen interessante wendingen of slimmere A.I., ze raken gewoon harder en nemen meer shots op; Ik hoop dat je het leuk vindt om achterover te hurken. Het is een absolute en totale verspilling van tijd in zijn huidige vorm.

Anthem Bastion Vista 768x432
Anthem Bastion Vista 768×432

Bovenop dit alles is de waslijst met technische problemen die Anthem teisteren. Het is niet de moeite waard om hier in de volledige lijst te gaan staan, maar er zijn er een paar die de meeste spelers zullen beïnvloeden. Vijandelijke pop-in is de meest voorkomende, wat betekent dat spelers vaak schade ondervinden van geen enkele schijnbare bron om zich te bevinden temidden van een hele menigte van voorheen onzichtbare slechteriken. Anthem heeft ook de gewoonte om naar zijn startscherm te crashen, vooral wanneer hij probeert te spelen met een vriend op hetzelfde netwerk. Er zijn meer sever-fouten zoals de harde systeemcrash van de recensent. Deze zijn veel zeldzamer, maar het is belangrijk om er niettemin van bewust te zijn.

Conclusie:

Anthem is een spel gebaseerd op een fantastisch idee. Rondvliegen in futuristische mech-suits met vrienden had na zes jaar ontwikkeling een ware dunk moeten zijn, en Anthem zou dat spel ooit nog kunnen worden. Helaas is dat niet wat het nu is. Ondanks het spijkeren van het gevoel rond te vliegen in zijn speerpakken en een prachtige wereld te maken, is er niets in Anthem dat de interesse van een speler behoudt. Het wordt allemaal snel oud dankzij saaie ontmoetingen, domme vijanden, een lege wereld zonder grenzen en een saai verhaal. Voeg daarbij een algemeen gevoel van technische instabiliteit, laadproblemen, niet-bestaand eindspel en uiterst saaie buit, en het resultaat is een game die onafgemaakt, onderontwikkeld en volledig onbevredigend aanvoelt. Bekijk hem misschien over een jaar, maar maak je niet eens druk. Er zijn veel andere spellen die een vergelijkbare ervaring bieden en ze doen het allemaal beter.