Jonge Lyra (Dafne Keen) gaat op een avontuur door universums om haar oom (James McAvoy) te volgen en te ontsnappen aan de klauwen van mevrouw Coulter (Ruth Wilson) te midden van magische wezens en generaties allianties.

His Dark Materials-romans van Philip Pullman gaan over grote ideeën. De fantasietrilogie, die zich afspeelt in een steampunk-achtige alternatieve realiteit, pakt georganiseerde religie, de aard van de realiteit en de menselijke ziel aan, alleen voor starters. Toch voelde de film The Golden Compass uit 2007, aangepast uit het eerste boek in de saga, aan als een flauwe Harry Potter-knock-off. Nu heeft de gecombineerde macht van de BBC en HBO een zwaargewicht team met schrijver Jack Thorne (This Is England) en regisseur Tom Hooper (Les Misérables) samengebracht om de toon te krijgen voor deze acht-delige tv-versie.

Hoewel het verhaal zich concentreert op de avonturen van jongere Lyra (Keen), een brutaal weeskind opgevoed door stoffige professoren aan een universiteit in Oxford, omarmt de show volledig de donkere delen van het schrijven van Pullman. Er zijn bijvoorbeeld verontrustende scènes waarin jonge kinderen worden ontvoerd door een mysterieuze kracht. Lyra’s vaderfiguur, Lord Asriel (McAvoy), wordt ondertussen door het religieuze establishment als een gevaarlijk radicale figuur beschouwd, vastbesloten om de waarheid over een krachtige stof genaamd stof te onderzoeken.

Wanneer de griezelige Marisa Coulter van Ruth Wilson duikt bij mentor Lyra, is het gevoel van onheilspellend. Pullman’s uitgebreide wereld van sprekende geesten, mysterieuze gadgets en enorme luchtschepen is prachtig gerealiseerd, en halverwege de serie arriveert Lin-Manuel Miranda als spannende avonturier Lee Scorseby, gewoon om alles op peil te brengen.