Een van de meest ondergewaardeerde genres van deze huidige hardware generatie is het horror-genre. Vanwege de staat van de technologie (en vooral de virtuele realiteit) is het horrorgenre zo levensecht als het op dit moment kan krijgen. Serie zoals Resident Evil, Outlast, Amnesia en Layers of Fear hebben horror games voortgestuwd en het genre nog verder gesplitst. Het succes van de oorspronkelijke Layers of Fear zit nog steeds in een cultstatus, maar het merk op de cultuur wordt algemeen begrepen. Ontwikkelaar Bloober Team heeft het vervolg uitgebracht met Layers of Fear 2 en hoewel de instelling mogelijk is veranderd, graven fans van het origineel evengoed het vervolg.

Tien jaar geleden was de survival-horror aan het afsterven en nam de actie-horror toe. Psychologische horror richt zich op het verprutsen van de geest van de speler, omdat wapens over het algemeen niet bestaan. De Layers of Fear-serie valt in deze categorie en terwijl de eerste game je in het gekkenhuis van een artiest plaatst, herschrijft Layers of Fear 2 het verhaal volledig. Het vervolg vindt plaats op een cruiseschip als de speler in de schoenen van een acteur wordt gezet die wakker wordt in een lege omgeving.

Stemmen van Horror Cinema Legend Tony Todd, Layers of Fear 2 bestaat uit een regisseur die een diep verhaal vertelt dat langzaam brandt maar uiteindelijk samen zal komen. De game houdt ook rekening met speler-keuzes die verschillende eindes helpen bepalen. Dit biedt veel herhalingswaarden, omdat Layers of Fear 2 een nieuwe gamemodus bevat nadat deze de eerste keer is verslaan. Er zijn vijf acts te spelen en terwijl het spel ongeveer tien uur duurt, is elke afzonderlijke handeling tijdrovend. Elke act is redelijk lineair omdat er geen directe backtracking is. Paden worden meestal verlicht waar de speler heen moet, dus in het algemeen als een gebied donker is, is het zinloos om die richting uit te gaan. Meestal bevond ik me in gebieden die op zoek waren naar deuren of items om mee te werken. Omgevingen zullen veranderen om te knoeien met het hoofd van de speler en alles wat er echt aan gedaan kan worden is lachen. Er zijn puzzels om in te vullen, maar ze zijn niet buitengewoon complex. Spelers verzamelen ook projectordia’s en filmposters om het verhaal te helpen.

Layers of Fear 2 Game
Layers of Fear 2 Game

Hoe meer het spel vordert, hoe meer het schip verandert. Het psychologische aspect bestaat met de geesten trucs, maar de atmosfeer zelf is griezelig. Soms voelt Layers of Fear 2 aan als een combinatie van Bioshock, Resident Evil 7 en Silent Hill. Het schip zit vol met tinnen mannen rechtstreeks uit Tovenaar de Oz die worden gebruikt om mensen aan te duiden. Er is een dreiging die op het schip sluimert omdat er net genoeg jump scares zijn om de speler op zijn tenen te houden. Trial-and-error zal meestal worden gebruikt om door het hele schip te gaan, of het nu met obstakels of puzzels is. De moeilijkheid is niet zo hoog, althans bij de eerste playthrough. Spelers zullen merken dat ze hun instinct gebruiken voor keuzes en situaties. Dit is iets wat de regisseur of verteller eigenlijk predikt, omdat hij wil dat de speler weet dat hij al weet wat de keuze zal zijn. Al deze aspecten gaan samen in een prachtige puinhoop.

Het psychologische horrorfunctie in Layers of Fear 2 is uitstekend en hoewel het misschien de spanning en adrenaline van een survival-horror-titel mist, compenseert het dat met de obscure richting van de art. Fans van de eerste zullen blij zijn te weten dat dezelfde visuele kracht in het vervolg bestaat. Layers of Fear 2 is verbluffend dankzij de Unreal Engine 4. De verlichting in bepaalde scènes gaat verder dan levensechte en kleurrijke scènes die bedoeld zijn om levendig te zijn zijn precies dat. De kleuren zijn prachtig en elk beeld over de game is verbluffend.

Er is echter een catch. Het uitvoeren van dit op mijn pc op 4K met een GTX 1080ti liep meestal soepel, maar er zijn enkele optimalisatie problemen. Ongeveer 75% van de game liep op 60 FPS bij de hoogste instelling. Er waren tijden dat ik geen beelddruppels zou krijgen, maar de weergave leek traag. Er waren ook momenten waarop de frame snelheid in de jaren veertig zou dalen op vreemde plaatsen zoals het betreden van een kast. Het is de moeite waard om op te merken dat de game er ook geweldig uitziet in 1080p. Dit kan allemaal worden aangepakt met patches, zeker omdat dit een pre-release build was.

Zoals eerder vermeld, verbindt de muziek in het spel het psychologische horror in een mooie buiging. Het maakt ook een back-up van het Silent Hill-element, vooral in de scènes die het ondersteunen. Hetzelfde geldt met name voor Resident Evil 7. Het stemgedrag is over de hele linie uitstekend, of het nu personages zijn of de regisseur. De geluidseffecten vallen echt op omdat deze game sterk wordt aanbevolen om te worden gespeeld met een surround-sound ondersteunende headset.

Fans van de originele Layers of Fear of een psychologisch horror spel zullen echt genieten van Layers of Fear 2. De kern en elementen van het origineel blijven intact en de instelling van het cruiseschip is een verbetering ten opzichte van het origineel. De beelden en de richting van de kunst zullen je verbazen als het cruiseschip echt samenkomt bij het toevoegen van het element audio en horror. Het duurt een tijdje om het verhaal te ontwikkelen en het wordt misschien niet eens begrepen op het einde, afhankelijk van het einde van de speler op basis van de gemaakte keuzes in het spel. Natuurlijk, het spel duurt slechts tien uur, maar het is ontworpen voor meerdere playthroughs. Naast dat en enkele technische problemen, is Layers of Fear 2 een ander horror meesterwerk en verbetert het wat het origineel tot stand bracht.

Categorieën: GAMELABS

EINDBAA5

Als kind groeide ik op voor een computer. Dat is waar ik over muziek leerde; het spelen van videogames en het kijken naar eindeloze herhalingen van tekenfilms. Gevoed door een ongezonde obsessie om de magie van games over te brengen.