Je hebt de onschuldige mensen van GRADIUS gered van de gemene Bacteries. Maar nu is een nog dodelijkere plaag in de buurt. Het is Zelos, een alles verslindende, planeetetende alien die uit is om een hap uit je te nemen! Alleen deze keer hoef je de miljoenen Gradians niet alleen te redden. Je kunt een starfighter-vriend van de planeet Latis bellen, die naast je vecht in zijn RoadBritish ruimteversneller. Jullie gaan allebei op zoek naar maximale power-ups, met rimpellasers, plutonische raketten en onneembare krachtvelden. Maar je kunt beter op doel zijn. Want dit is niet je gewone ruimteschild. En om hem te verpletteren moet je door zijn lef vliegen, zijn doodsvallen overslaan en uiteindelijk zijn hart uitblazen. Veel geluk, commandant. Het sterrenstelsel rekent op jou!

Allereerst zul je merken dat de gameplay sneller en uitdagender is. Vijanden kunnen meedogenloos worden, dus op je tenen blijven terwijl je voortdurend uit de weg geruimd wordt is een must. Om de hectische actie aan te vullen, kun je nu upgraden door simpelweg power-ups te verzamelen in plaats van ze via de powerbar in te zetten. Het voelt geweldig als je een arsenaal aan raketten, lasers (recht of rimpelig), versnellingen en een schild verzamelt. Hoe dan ook, stages wisselen af ​​tussen horizontaal en verticaal scrollen, wat in 1986 een aardige gimmick was. Konami zou deze opstelling later gebruiken bij schutters zoals de fenomenale Axelay. Zelfs met deze innovaties slaagt Life Force erin niets minder te doen dan eenvoudige arcade shooting bliss op zijn meest opwindende manier.

Life Force ziet er fantastisch uit met gedetailleerde omgevingen en gemakkelijk waarneembare aandachtspunten. Het ontmoeten van levende stadia en enorme bazen is een haast. Dat gezegd hebbende, ik wens dat de audio overeenkomt met deze hoge kwaliteit. Hoewel ik absoluut dol ben op retrovideospelmuziek, zijn de deuntjes hier gewoon saai en komen ze soms zelfs als duister over. Bovendien zijn de geluidseffecten bijna schattig en de stem die je waarschuwt bij power-ups en dergelijke is gewoon irritant. Ik kan begrijpen dat het voor die tijd nieuw was, maar nu ernaar luisteren is lachwekkend. Aangezien ik vind dat bijna alles over Life Force een stapje hoger is dan Gradius, is de slechte audio een zware pil om te slikken.

Deze Arcade Archives zet de opwaartse trend voort van het opnemen van twee competitieve high-scoremodi die geweldig is. Het bevat ook drie versies van Life Force. De originele Japanse game heette Salamander en dat is de primaire versie die ik speelde. Toen het uitkwam in Noord-Amerika, werd het omgedoopt tot Life Force. Deze versie heeft een verhaal en de scenografie is aangepast om het te laten lijken alsof het hele spel zich in een levend organisme bevindt. Dit werd later uitgebracht in Japan met dezelfde naam en enkele verder gewijzigde omgevingen. Bovendien herstelde deze nieuwe iteratie de energiebalk van Gradius. Daarom is het een stuk moeilijker omdat het aantal power-ups beperkt blijft. Uiteindelijk is het geweldig om te kunnen genieten van alle drie de versies en je vaardigheden te testen in de highscore-modi. Oh, en in tegenstelling tot Gradius, kun je tegelijkertijd met een vriend spelen. Hoe cool is dat?

Naast de ondermaatse audio, houdt een aantal zaken Life Force in het ongewisse van een perfecte shoot-up. Allereerst hou ik van een uitdaging. Waarom zou ik anders voortdurend shmups spelen en beoordelen? De moeilijkheid hangt hier echter voornamelijk af van oneerlijke omstandigheden die je in principe moet onthouden om ongedeerd naar voren te komen. Zelfs als je het hele spel uit je hoofd kent, zul je het hier en daar waarschijnlijk nog steeds verpesten. Enkele voorbeelden zijn vijanden die een cirkel om je heen vormen en die vervolgens dichterbij komen, dichte organische muren die je snel moet doorschieten en poorten die snel voor je dichtgaan. Het kan razend worden. Mijn enige andere belangrijke klacht is dat de vertraging regelmatig zijn lelijke kop opsteekt, ongeacht de opties waar ik mee bezig was. Ik weet dat het originele spel dit had, maar ze hadden het in deze tijd veel soepeler kunnen maken. Ik waardeer authenticiteit, maar ik geef de voorkeur aan een ononderbroken spelervaring.

Conclusie:

Arcade Archives: Life Force is een absolute klassieker die elke fan van het genre moet bezitten. Met een intens uitdagende gameplay en vele modi en versies om ervan te genieten, zul je dit juweeltje van tijd tot tijd nog vele jaren lang blijven ontdekken.

Pluspunten:

• Klassiek uitdagende 2D shoot-up gameplay die verticale en horizontale stadia combineert
  • Bevat drie versies en hoge scoremodi
  • Je kunt tegelijkertijd met een vriend spelen

Mindere punten:

• Sommige segmenten zijn brutaal oneerlijk tot het punt waar je ze moet onthouden
  • Er is vaak sprake van vervelende framdrops
  • Audio is meestal saai en goedkoop

Salamander in de PS Store

‘SALAMANDER’ is een shooting game uitgebracht in 1986.
De speler zal uitdagen tegen de agressies van het Bactrische speciale kracht bekend als SALAMANDER. In dit werk, Japanse versie van ‘SALAMANDER’ en Noord-Amerikaanse versie van ‘SALAMANDER’ die heet ‘LIFE FORCE’ zijn inbegrepen. En nog veel meer, de Japanse versie van ‘LIFE FORCE’, die de Noord-Amerikaanse versie van ‘LIFE FORCE’ werd geregeld voor de Japanse markt, is uitgebracht in 1987 in Japan, is ook inbegrepen.

Deze diashow vereist JavaScript.

De serie ‘Arcade Archives’ is getrouw gereproduceerd de meesterwerken van klassieke arcade games op de PS4™ systeem, terwijl gebruik te maken van de extra functies van de PS4™ systeem biedt.

Spelers kunnen spelen schermen en video delen met de Share-functie, en kan ook concurreren met andere spelers online om je staande op de online leaderboard score ranking te verbeteren. Gelieve te genieten van het meesterwerk, dat een generatie gebouwd voor video games.