Sinds zijn debuut meer dan dertig jaar geleden was de Predator-franchise schaars met zijn aanpassingen aan videogames. De eerste drie games associeerden zich rechtstreeks met de originele film en het vervolg, terwijl de vierde en laatste titel, Predator: Concrete Jungle, in 2005 arriveerde. Bijna twee volledige console-generaties later is de intergalactische jager teruggekeerd naar het interactieve medium, zoals vrijdag de 13e ontwikkelaar Illfonic heeft voor de tweede keer een asymmetrische multiplayer-ervaring gemaakt op basis van een geliefd filmpictogram uit de jaren 80. Net als bij hun vorige aanpassing probeerden zeven kampadviseurs te ontsnappen uit een gefocuste Jason Voorhees, Predator: Hunting Grounds stuurt maximaal vier soldaten naar een mysterieuze jungle om doelen te voltooien en guerrillastrijders te verslaan totdat de titulaire, door een speler bestuurde alien hun aanwezigheid kenbaar maakt en probeert diegenen te elimineren die hun grondgebied zijn binnengekomen. Hoewel het uitgangspunt en de toewijding aan de licentie trouw blijven aan de originele film, houden de repetitieve Fireteam-doelstellingen, onhandige Predator-besturing en het algehele gebrek aan poetsmiddel Predator: Hunting Grounds ervan weerhouden om een ​​consistent leuke multiplayer-ervaring te bieden.

Op het moment van lancering was Predator: Hunting Grounds een exclusief online multiplayer-spel met snelle en privé-wedstrijden beschikbaar voor de unieke modus Hunt. Na een korte inleidende filmpje heeft het Fireteam de taak om een ​​reeks doelstellingen op de kaart te bereiken, variërend van het doden van NPC-vijanden tot het verdedigen van belangrijke punten op verschillende campings, onder andere taken, binnen een tijdslimiet van vijftien minuten. Ondertussen moet de Predator, met slechts één dodelijk doel voor ogen, hun verbeterde zicht- en audiomogelijkheden gebruiken om de spelers op te sporen, vertrouwend op traversal over de bomen (ook bekend als Predkour) en cloaking om uit het zicht te blijven tot de perfecte gelegenheid . Soldaten kunnen zichzelf bedekken met modder en alarmen uitschakelen om ongewenste aandacht te voorkomen, maar uiteindelijk zullen de Predator hun prooi vinden en hun best doen om de squadleden van elkaar te scheiden, omdat meerdere soldaten doorgaans een aanvallende Predator kunnen afweren, wat leidt tot tactische trekt zich terug of een voortijdig overlijden. Er kunnen versterkingen worden opgeroepen om gedode soldaten te vervangen, maar deze missies vereisen vaak dat het doel in de late stadia van een bepaalde wedstrijd wordt verlaten, wat tot moeilijke keuzes leidt.

Hoewel bepaalde eindscenario’s veel vaker voorkomen dan andere, biedt Predator: Hunting Grounds een behoorlijke hoeveelheid variatie in zijn match-end scenario’s. Succesvolle roofdieren kunnen op dit moment genieten van lange claims met een aantal werkelijk gruwelijke sterfgevallen, maar zelfs verslagen roofdieren hebben een klein venster om een ​​zelfvernietigingssequentie te activeren, waardoor soldaten worden gedwongen om te proberen te ontmantelen of te rennen voor hun leven. Spelers die erin slagen de trofeejager volledig neer te halen, moeten nu proberen een eigen prijs te beschermen, aangezien huursoldaten binnenstromen om te proberen het buitenaardse lichaam te vernietigen als een laatste poging. Eindelijk kunnen bekwame soldaten die lang genoeg overleven om alle doelen te bereiken een exfil-helikopter inschakelen en een laatste ronde vijanden afweren, samen met een wanhopig roofdier om te profiteren van hun laatste kans op de overwinning. Deze laatste situaties vertegenwoordigen enkele van de meer uitdagende gameplay-sequenties, maar succesvolle spelers worden beloond met unieke tussenfilmpjes en extra XP.

Illfonic heeft de gameplay uitgebreid voor niet-monsterlijke spelers, omdat de Fireteam-ervaring een afspiegeling is van een traditionele FPS-ervaring. De lobby voorafgaand aan de wedstrijd duikt in de specifieke kenmerken van de missie en biedt verschillende drop-in-spots om een ​​beetje meer herspeelbaarheid toe te voegen aan elke set doelstellingen. Helaas, zonder te weten waar uw gerandomiseerde waypoints zullen zijn, voelen deze keuzes zinloos aan omdat ze zelden van invloed zijn op hoe efficiënt een team de missie kan voltooien. En hoewel de doelstellingen gevarieerd lijken en teamwerk aanmoedigen, komen ze er uiteindelijk allemaal op neer om de interactieknop naast een object te houden, waardoor er geen duidelijk verschil is tussen hacken in kluizen en servers of het inspecteren van dode varkens. Hoewel er niet veel wapens tot je beschikking zijn, voelen de mechanica voor het schieten betrouwbaar genoeg om te weten wanneer je schoten landt, maar missen ze enige realistische impact om het gevecht allesbehalve bevredigend te laten voelen. Hoewel stealth wordt aangemoedigd door pings en gehurkte bewegingen, maakt de over het algemeen niet op de hoogte zijnde AI het lopen door de voordeur en het schieten op iedereen in het zicht een even effectieve optie, omdat de huursoldaten vaak meer als afleiding dan als legitieme bedreiging dienen. Buiten de confrontaties met de Predator, voelt een groot deel van de Fireteam-gameplay als manieren om de tijd te doden in plaats van een boeiende ervaring, omdat er talloze wedstrijden voorbij kunnen gaan zonder je toevlucht te nemen tot je extra uitrusting, inclusief munitie of gezondheidsdruppels.

Tijdens onze tijd met het spel was de wachttijd voor het spelen van wedstrijden als het Fireteam of zonder voorkeur minimaal, maar het selecteren van de Predator duurde begrijpelijkerwijs wat langer om nieuwe wedstrijden te vinden. Helaas, zonder extreme voorzichtigheid, kan het spelen als de behendige alien vaak het wachten niet waard zijn. Een paar van de vaardigheden, waaronder thermische en cloaking, zijn gemakkelijk toegankelijk met eenvoudige prompts, maar veel te veel van de wapens en gereedschappen zijn vergrendeld in een wapenwiel, dat vaak moeilijk toegankelijk is in de hitte van het moment en de speler naar wat ze al hebben. Spelen als de Predator heeft ook een verrassende hoeveelheid inactiviteit, terwijl de speler wacht op doelwitisolatiescans om ze in de juiste richting te wijzen, en langdurige energie- en gezondheidsherstelsequenties na zware gevechten. Het resultaat is dat de zogenaamd krachtige jager vaak zwakker overkomt dan nodig is, buiten een-op-een-duels met soldaten die zich gewillig van de groep scheiden. De momenten waarop het in uw voordeel werkt, terwijl u naadloos van de ene boomtak naar de andere springt terwijl u uw prooi besluipt en een Fireteam overrompelt, kan opwindend zijn, maar deze kansen zijn te weinig en ver tussen voor de iconische beest, maar moedigt in plaats daarvan frequente retraites en lange perioden van downtime aan.

Als gevolg van deze individuele problemen, zullen veel wedstrijden vaak onevenwichtig aanvoelen, waarbij een gegroepeerd Fireteam de Predator vaak neerhaalt tijdens hun eerste of tweede ontmoeting, terwijl afzonderlijke Fireteams wat langer kunnen rommelen voordat de Predator uiteindelijk elk van hen uitschakelt. Deze veelvoorkomende resultaten kunnen er vaak toe leiden dat wedstrijden na een langere speelperiode repetitief aanvoelen, omdat spelers snel van de ene klap naar de andere springen met een behoorlijk plezierige wedstrijd met meerdere Predator-ontmoetingen en individuele eliminaties van soldaten die als een zeldzame traktatie verschijnen. Het meest frustrerende van alles is het ontbreken van een goede tutorial voor het Fireteam, dat in eerste instantie lijkt op elke andere first-person shooter, maar extra mechanismen bevat zoals jezelf in modder bedekken, alarmen uitschakelen en een zelfvernietigende Predator onschadelijk maken, wat allemaal zou dienen als welkome tips voor worstelende beginners, ondanks dat ze nooit in de game worden uitgelegd.

Zowel Predators als Fireteam-leden zijn uitgerust met hun eigen uitrusting, waar ze kunnen kiezen uit een van de vier vrij te spelen klassen, plus primaire en secundaire wapens, naast extra uitrusting en extraatjes. Elk Fireteam-wapen heeft zijn eigen niveausysteem voor het toevoegen van bijlagen, terwijl nieuwe klassen, wapens, uitrusting en extra’s elk worden vergrendeld achter een algemeen niveau dat op 100 uitkomt. Terwijl de meeste unlockables zich goed verdienen op basis van speeltijd, waardoor de Predator toegang krijgt betere wapens of klassen in een vroeg stadium zou een lange weg zijn om beginnende spelers een betere kans te geven om kills te krijgen. Bovendien is de chaingun, een naar verwachting effectieve secundaire die grote schade kan toebrengen aan Predators en normaal gesproken ontgrendelt op niveau 68, weggegeven als een pre-order bonus, die een aanzienlijk voordeel biedt aan diehard fans die meer casual spelers achterlaten. Predator: Hunting Grounds bevat ook een lootbox-achtig systeem dat bekend staat als Field Lockers, dat op het moment van lancering alleen kan worden gekocht met in-game valuta en beloont exclusief spelers met aanpassingsitems.

Net als bij hun vrijdag de 13e aanpassing, heeft Illfonic opnieuw hun voorliefde voor klassieke franchises uit de jaren 80 bewezen, aangezien Predator: Hunting Grounds tot de nok gevuld is met slimme knikken en diepere kennis via verzamelbare OWLF-opnames. Vooral het geluidsontwerp put sterk uit de films, waaronder de iconische warblings en gehuil van de Yautja en verschillende stukken uit de originele soundtrack die als achtergrondmuziek worden gebruikt, zelfs als de stemacteurs vaak plat vallen. De grafische presentatie is perfect geschikt zolang je niet te goed kijkt, en hoewel er tijdens onze tijd met het spel geen gevallen van vertraging waren, werden de meeste wedstrijden geplaagd door inconsistente framesnelheden en af ​​en toe audiodruppels, zelfs als geen van beide waren ooit ernstig genoeg om de gameplay regelmatig te beïnvloeden. De enige substantiële glitch deed zich voor in één wedstrijd tijdens het spelen als het Fireteam, toen ons volgende toegewezen doelwit nooit correct werd voortgebracht, waardoor de ploeg moest wachten tot de Predator ervoor koos om te verschijnen omdat er geen beschikbare manier was om verder te gaan zonder hen. De gebruikersinterface, hoewel een beetje rommelig, doet efficiënt werk door veel van de beschikbare tools en vaardigheden voor soldaten en roofdieren weer te geven, wat handig is voor nieuwe of variëteitzoekende spelers. Met één patch al geïmplementeerd dagen na de lancering en een andere in de maak, lijkt Illfonic aanvankelijk toegewijd om Predator: Hunting Grounds te helpen evolueren naar een stabielere en meer gebalanceerde ervaring.

Conclusie:

Predator: Hunting Grounds wordt ondersteund door zijn unieke gameplay-dynamiek en geliefde licentie, maar valt plat dankzij onevenwichtige en repetitieve wedstrijden en een algemeen gebrek aan poetsmiddel. Sommige wedstrijden slagen erin om te profiteren van de spanning van het jagen op prooien en het overleven van buitenaardse ontmoetingen, maar de overdreven simplistische Fireteam-gameplay en de onnodig gecompliceerde Predator-mechanica leiden tot wedstrijden die veel te snel eindigen om voor beide partijen bevredigend te zijn. Met enkele verfijningen na de lancering van de balans, extra glans en een goede Fireteam-zelfstudie, zou de titel opnieuw kunnen opduiken als een onvolmaakte maar vaker plezierige ervaring dankzij de sterke fundamenten. Maar zoals het er nu uitziet, is Predator: Hunting Grounds moeilijk bij de lancering aan te bevelen aan degenen die zichzelf niet als diehard Predator of asymmetrische multiplayer-fans beschouwen.

Categorieën: GAMELABSNEWSLABS

%d bloggers liken dit: